Saturday, 23 July 2016

Gefle Metal Festival 2016 Live Rapport

Gefle Metal Festival



FREDAG

Till att börja med är det få gånger jag blir så imponerad av en festival, inte bara gällande line up utan upplägget och genomförandet av festivalen. Till en början vart det en del förvirring med detaljer, men allt löstes väldigt fort och proffsigt av en otroligt trevlig crewmedlem.
Först ut var Firespawn med LG Petrov i spetsen, mer känd som Entombeds frontman. Jag har tidigare sett Firespawn live på House of Metal, och där levererade de tunga, ljuva melodier av old school, svensk dödsmetall, raka takter, inga konstigheter. Dödsmetall av svensk kvalitet. Så det var ganska naturligt att jag såg fram emot att se bandet igen, även om deras setlist enbart består av deras senaste album Shadow Realms. Bandet levererar så otroligt bra och låtarna sitter som smäck. Publiken kan texterna och sjunger med i refrängen till klassikern Lucifer Has Spoken, en mid tempo låt, som passar bra att njuta av en dag som denna, Lg har stenkoll på allt. Publiken är i full extas efter en spänd första festivalstart. För er som är nya består Firespawn av gamla kära Stockholms veteraner inom black/death scenen. I bandet hittar vi Alex. Impaler, kanske bäst känd som Bassist i bandet Necrophobic även Naglefar och Matte Modin tidigare trummis i Dark Funeral. Utöver det är bandet en blandning av medlemmar ur Entombed, Unleashed och diverse kända Stockholms band .



Lite drygt 30 minuter efter Firespawn har gått av är det dags för Obitury att kliva på. Trummorna byts och backdropen ändras till bandets senaste, Inked In blood. Sist jag såg Obituary var 2012 på Getaway rock och inte blev jag besviken denna gång heller. Bandet öppnar upp med Redneck Stomp och efter några minuter instrumentalt kliver den sångare fram, som har den bästa old school rösten nämligen Johan Tardy. Med stora steg intar han scenen, greppar tag i mick stativet och som en ångvält, levererar de låt efter låt, gamla klassiker som alla gillar, nya som gamla, det bjuds på låtar från tidiga plattor till de gamla godingarna som Chopped in Half ,Slowly We Rot. Scenerna är rätt höga, men det bidrar även att man ser bättre långt ifrån.


Efter dessa två starka öppningar tror man inte man kan vänta sig något bättre. Båda banden levererar så bra att det känns som allt man hade önskat sig för en bra festival är tillfredsställt. Men det var fler band kvar på listan, Efter en kort lunchrast är det dags för AT THE GATES. Deras signering hade tyvär blivit inställd, på grund av försenat flyg.
Nu var det dags för AT THE GATES. Folkmassan har samlats utanför stora scenen och spänningen är stor. Folk hade redan börjat kampa 30 minuter tidigare för att få en bra plats.
Efter snabba ryck från scenteknikerna hissas AT THE GATES nya album Backdrop upp och bandet intar scenen till introt från senaste plattan. En glad Tompa springer ut på scenen i full fart,
till ljudet av Death and the Labyrinth från nya plattan At War with Reality. Publiken är med på noterna och jublar högt. Inga pauser eller andetag mellan låtarna. Bandet fortsätter direkt med klassikern Slaughter of the soul , och även här ser vi ett band, som levererar gång på gång. Med så många album i nacken är det svårt att hålla alla fans nöjda, men denna gång känns setlisten väldigt bra anpassad efter festivalen. Alla klassiker finns med. Man hör publiken sjunga med i refrängen till Under a Serpent sun och Slaughter of the soul, för att sedan avsluta med allas favorit Blinded by fear. AT THE GATES är det där extra live bandet, som alla bara inte kan få nog av, hur många gånger man än ser dem. Detta var tredje gången jag såg dem live och fortfarande är det lika bra.
Senare fram mot kvällen ger alla tre banden allt och levererar en oslagbar show ostoppat. Timmarna går innan polska titanerna BEHEMOTH ska gå på.


Jag och mina vänner rör oss mot gasklockorna, där det ryktas om att bandet Myrkur ska börja spela. I bakgrunden har ANTHRAX börjat spela för fullt på main stage
Jag hade aldrig ens en hört talas om bandet, ej heller hört en enda låt innan denna spelning. Väl inne i gasklockorna var det smäckfullt. Folk stod i princip ihopträngda mot väggarna. Majoriteten av alla stod där tyst och samlade och förväntansfulla. På en projektionsduk visas MYRKURS logon, i svart o vitt. Scenen är bra mycket mindre och påminner lite om ett lokalbands gig. Blått och vitt ljus sveper över scenen som en silhuett. Ut kliver en ung tjej mot elpianot som står uppställt i ett hörn vänt från publiken. Ljuva klassiska toner väller ut och introt är igång. En vacker, ljuv melodi, fylld av mystik och mörker fyller lokalen. När hon väl greppar mikrofonen möts vi av angelic soprano sång. Bandet spelar en blandning av symfonisk black metal med lite inslag av folk musik. Det som fick mig såld på MYRKUR var hur den där perfekta kombinationen av sagor från Norden och mystiska vidunder, som kom till liv under deras spelning. Sångerskan MYRKUR använder sig av både growl och vanlig soprano sång vilket
ger en mer varierande upplevelse av låtarna och verkligen sätter stolpen för kvällen, både med sitt stilrena gitarrspel och sin magiska sång. Publiken skriker och visslar, medan bandet levererar låt på låt av old school folk black metal. Ingen går tomhänt eller missnöjd. Detta var en upplevelse folk kommer minnas.


När vi väl kommer ut är det nästan dags för BEHEMOTH att kliva upp på scenen. BEHEMOTH är ett band som oftast levererar. Men denna gång känns allt väldigt främmande. Bandets set list består främst av nya låtar från deras senaste platta The Satanist, låtar som Oro Pro Nobis Lucifer,Blow your trumphet Gabriel, O Father Satan o Sun kanske funkar för vissa. Men för denna festival publik blir det istället en stor missräkning. Folk börjar röra bort från scenen , Trots ständig pyroteknik och blodspottande lyckas BEHEMOTH inte riktigt återskapa samma känsla, som när jag sist såg dem 2012 på Getaway Rock. Många ville höra sina favoriter som Slaves Shall Serve, Conquer All ,Demigod. Det är som morgonkaffet och tidningen för svensken. Först mot slutet hör vi tvås välbekanta låtar Ov Fire and the Void och Chant For Ezkatan, innan bandet tar farväl och lämnar många missnöjda. Efteråt hörs klagomål från folk, som tyckte setlisten var helt åt skogen.


Lördag
Jag såg väldigt mycket fram emot VADER. Vi anländer till området, där det bara finns spridd publik. ABORTED har precis börjat lira, och där har en del yngre folk samlats. Personligen har jag aldrig riktigt fastnat för bandet, men de levererar bra live, trots att de spelar i direkt solljus klockan två en lördag, då majoriteten av alla festivalbesökare är bakfulla. VADER var målet för dagen och det band jag var intresserad av.


Bandets signering har också blivit inställt pågrund av försenade flyg, vilket upprör många. Efter att ljudteknikern och bandets egna crew har soundcheckat klart på scen är bandets på intåg. James Stewart dyker upp bakom trummorna och gör sig redo. Resten av bandet tar sig fram på scen, smidigt, aningen utmattade men med full fart. Här möts vi material från alla bandets album . Favoriter var Cold Demons, Sothis, Triumph of Death. Bandet håller högt tempo, och det är ingen tvekan om att bandet är i form. Det känns som en otroligt lyx att få se dem live, och att de gav en bättre show än BEHEMOTH.




More photos at @facebook
NORDIC METAL MUSIC

Festivalen i sin helhet får 9/10
Bäst band ut var följande

MYRKUR
VADER
AT THE GATES
OBITUARY

FIRESPAWN 

(C) NORDIC METAL Music 
Photos by (Nordic Metal Crew) 
photographs by R Rose and N Wikström of Nordic Metal Music/Black Lion Records Crew

No comments:

Post a Comment